Crossing the Rainbow. The Impact of Tradition on Youth Mentality

Revista Erasmus, nr. 12/2001, Bucureşti, Editura Ars Docendi, 2001.

Anca Ruxandra PANDEA

Seminarul “The Impact of Tradition on Youth Mentality”, desfăşurat în periaoada 8-16 iulie 2001 la Bucureşti şi Călimăneşti, este o continuare a seminarului “Crossing the Rainbow” desfăşurat în Spania, La Rioja, în septembrie 2001 cu sprijinul Agenţiei Naţionale pentru Cooperare în Domeniul Tineretului EUROTIN, programul Youth al Uniunii Europene. Proiectul a fost realizat în cooperare cu Consejo de la Juventud de La Rioja. Obiectivele seminarului a fost analiza frontierelor mentale si a barierelor culturale ce apar in cele doua spatii culturale aflate in discutie: spaniol si romanesc prin prezentarea unor aspecte specifice ale traditiei romanesti si spaniole, vizand in special traditia rurala, religioasa si traditia grupurilor etnice minoritare,sublinierea dimensiunii europene a celor două culturi şi găsirea unor punţi de legătură.
Programul seminarului a inclus 4 workshop-uri:”Traditions and Mentalities”, “Post Totalitarian Societies: Youth Movements, Sexual Revolution, Church and Religion”, “The Frontier Within. Stereotypes.”, si o masa rotunda”From Europe of Nationalism to the European Union”.
În ceea ce priveşte masa rotundă organizatorii şi-au propus a discuta patru probleme importante având ca scop o scurta introducere în problemele naţionalismului, comportamentului civic şi mentalităţii legate de problemele construirii unei identităţi europene.
Principalele puncte au fost următoarele:
1. The Birth of Nationalist Miths. The case in Spain and in Romania
2. Post-totalitarian Nationalism. Particularities and similarities in Spain and in Romania.
3. The “Exorcists” of Extreme Nationalism.
4. The place of Nationalism Inside of the Present and of the Future Enlarged European Union.
Workshop-ul cu tema “Traditions and Mentalities” a avut drept scop familiarizarea tuturor participanţilor cu o bază teoretică comună în vederea următoarelor dezbateri, motiv pentru care au fost puse în discuţie cele două mari concepte care au ghidat acest schimb cultural: “tradiţie” şi “mentalitate”. Concluzia cu care toţi participanţii au fost de acord a fost accea că nu există diferenţă de percepţie între grupul român şi cel spaniol. Toate diferenţele sunt individuale, astfel că dezbaterile comune, chiar şi într-un grup omogen ar trebui să fie mai dese.Comunicarea între comunităţi diferite pe tema unor concepte pe care le folosesc atât de des a fost considerată ca fiind extrem de importantă, deoarece poate sublinia similarităţile dintre oameni devenind mai toleranţi şi putând să înţeleagă mai bine diferenţele.
“Post Toatlitarian Societies: Youth Movements, Sexual Revolution, Church and Religion” a constituit tema unui workshop, in cadrul acestui workshop s-a dorit discutarea moştenirii totalitare cu care tinerii din cele două ţări se confruntă. Participanţii au descoperit o serie de similarităţi între cele două regimuri şi a modului în care au acţionat pentru a îşi impune doctrinele in ciuda drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti. S-au remarcat în cadrul diferenţe în modul în care mişcările de tineret s-au manifestat în era post-totalitară, experienţa spaniolă fiind aceea de implicare civică şi mai târziu de participare la procesul de integrare europeană. În România post-totalitară tinerii şi asociaţiile lor au fost mai mult implicaţi în activităţi politice, mai ales la începutul anilor ‘90. Astăzi se poate observa o nouă tendinţă şi în România, aceea de implicare tot mai activă a tineretului în activităţile civice prin ONG-uri sau alte forme de asociere, precum şi o considerabilă creştere a interesului faţă de valorile europene.
Pentru cel de-al treilea workshop,”The Frontier Within. Stereotypes.” s-a abordat o metodologie neconvenţionala de lucru. S-a urmărit abordarea stereotipurilor printr-un exerciţiu de imaginaţie, care să activeze grupul, în acelaşi timp să se evite o discuţie stresantă, pentru a se putea vorbi liber despre problemele pe care participanţii le-au observat în viaţa lor de zi cu zi, pentru a putea mai departe descoperi soluţii fie ele şi utopice. Astfel participantii au fost grupati cate 4 si rugati sa creeze un proiect de societate utopica, avand in vedere cat mai multe din coordonatele unei societati: sistem politic, organizare sociala, economie, cultura, etc.
De asemenea a fost organizată o întâlnire cu reprezentanta Asociaţiei ALIAT (Asociaţia pentru Lupta împotriva Alcoolismului şi Toxicomaniei), Daniela Simandache, precum şi cu reprezentanţi ai studenţilor din cadrul ASFI (Asociaţia Studenţilor din Facultatea de Istorie) în sediul Societăţii de Studii Istorice ERASMUS. Astfel, participanţii spanioli au avut parte de prezentarea situaţiei generale în România, dar mai ales în ceea ce priveşte Bucureştiul. S-au discutat problemele pieţii drogurilor, a modului în care acestea ajung să fie din ce în ce mai folosite în şcoli, precum şi probleme de educaţie sanitară, de informare în privinţa drogurilor, dar şi programe de dezintoxicare şi întrajutorare, de educare a părinţilor, dezvoltate atât de stat, cât mai ales de organizaţiile non-guvernamentale.
Workshop-ul “Romanian Village and Its Traditions” s-a desfăşurat în cadrul vizitelor la Muzeul Satului din Râmnicu Vâlcea, participanţii având astfel posibilitatea de a întâlni şi o serie de specialişti, iar secţiunea rezervată traditiilor religioase a avut loc cu ocazia excursiei la mănăstirile din jud. Vâlcea. Participanţii spanioli au avut şi ocazia vizitării unei şcoli româneşti, fiind invitaţii Grupului Şcolar “Nicolae Pleşoianu” din Rm. Vâlcea.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: